علت لرزش فرمان

لرزش فرمان


لرزش فرمان در زمان حرکت خودرو به عوامل مختلفی بستگی دارد. پیش از بررسی قطعات سیستم تعلیق و جلوبندی می­بایست چرخ و لاستیک ها را مورد بررسی قرارداد تا از صرف هزینه های اضافه جلوگیری شود. در ادامه به شایع ترین دلایل لرزش فرمان می پردازیم.

1- بررسی لاستیک ها:

لاستیک ها باید از نظر عدم فرسودگی، دفرمگی و تنظیم باد بررسی شود. فرسودگی لاستیک ها و عدم تنظیم باد علاوه برایجاد لرزش در فرمان می تواند موجب آسیب رساندن به قطعات جلوبندی نیز شود.

2- بررسی چرخ ها:

تنظیم چرخ ها از موارد مهمی است که باید در بازدیدهای دوره ای مورد توجه قرار گرفته شود. زاویه کستر مثبت بیش از حد طبیعی و یا اختلاف زاویه کستر می تواند منجر به لرزش فرمان شود.

3- خرابی پلوس ها:

پلوس قطعه منتقل کننده نیروی موتور به چرخها است. وقتی پلوس خودرو آسیب ببیند چرخاندن فرمان با مشکل و گاها با ایجاد صدا همراه خواهد بود. لرزش فرمان ناشی از خرابی پلوس معمولا با افزایش سرعت کاهش می یابد.

4- خراب شدن بلبرینگ چرخ:

بلبرینگ از تعدادی ساچمه و حلقه برای نگه داری ساچمه ها تشکیل شده است. بلبرینگ باعث می شود، قطعات مختلف با کمترین اصطکاک چرخش داشته باشند. خرابی بلبرینگ می تواند باعث ایجاد لرزش فرمان شود که معمولا با صدای غیر طبیعی از سمت چرخها همراه است.

5- خرابی و شل بودن سیبک و بوشهای جعبه فرمان:

سیبک ها قطعات کروی هستند، برای حرکت نرم و بدون اصطکاک قطعات سیستم تعلیق و جلوبندی. در صورت خرابی سیبک ها حرکت مفصلی آن با مشکل مواجه شده و منجر به لرزش فرمان می شود.

6- لرزش در زمان ترمز:

در صورتی که در زمان نگه داشتن پدال ترمز فرمان شروع به لرزش کند، عامل را باید در قطعات سیستم ترمز جستجو کرد. عواملی نظیر تاب داشتن دیسک های ترمز و خرابی کالیپر می تواند باعث ایجاد لرزش در زمان ترمز شود.

  • 1401/08/14
  • اخبار صنعت خودرو
  • 15

نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید :

دیدگاه خود را بنویسید :