طبق

طبق:

طبق‌ها بازوهایی هستند که سیستم تعلیق را به شاسی خودرو متصل می‌کند. طبق‌ها از طریق بوش‌ها به شاسی خودرو و از طریق اتصال گوی و کاسه (سیبک) به چرخ خودرو متصل می‌شود.

در واقع شاسی به‌دلیل یک‌تکه و غیرمتحرک بودنش، در مسیرهای ناهموار دچار کوبش و لرزش بسیار می‌شود اما، سیستم تعلیق از انتقال این ضربات به شاسی ممانعت می‌کند. در نتیجه این سیستم نیاز به یک رابط مخصوص دارد که اتصالش را با شاسی برقرار کند. این رابط که یکی از اجزای سیستم تعلیق است، طبق نام دارد. طبق اتصال بخش ثابت خودرو یعنی شاسی را با سیستم متحرک تعلیق برقرار می‌کند. بنابراین باید از قدرت و استحکام لازم برخوردار باشد. چرا که تحت فشار و نیروی بسیاری قرار می‌گیرد. این قطعه فلزی ضمن برقراری اتصال شاسی به سیستم تعلیق، نیروهای عرضی وارده به جاده را نیز دفع می‌کند و مانع از انتقال آن‌ها به شاسی می‌شود.

طبق خودرو یا بازوی کنترل آن که قطعه‌ای فلزی و ساخته‌شده از آلیاژ فولاد مستحکم است. معمولا به روش فورج تولید می شود. دو محور طبق دارای بوش‌های مخصوص لاستیکی است که به بوش طبق معروف هستند. این بوش‌ها که درون یک بوش فلزی قرار گرفته‌اند وسیله اتصال طبق به شاسی هستند. رأس طبق نیز محل اتصال آن به سیستم تعلیق است که این اتصال از طریق سیبک برقرار می‌شود. در ادامه طبق به سگ‌دست و میل موج‌گیر متصل شده تا اصلی‌ترین اجزای سیستم تعلیق در کنار هم قرار بگیرند.

علائم خرابی طبق:

بروز صدای تق تق در دست اندازها و یا صدای جیر جیر که ممکن است بر اثر حرکت طبق و تماس سایشی آن با شاسی باشد، که می تواند نشانه از خرابی طبق باشد. یکی دیگر از نشانه های خرابی طبق انحراف چرخ ها و عدم همراستایی آنهاست. طبق ها معمولاً از دو ناحیه بوش و سیبک خرابی بیشتری دارند، چرا که این دو قسمت فشارهای وارد از جاده را کنترل می کند، از آنجایی که وظیفه بوش طبق، اتصال طبق به قطعات دیگر سیستم تعلیق است، شنیدن صدای زیاد از چرخ های جلو در هنگام حرکت می تواند نشانه خرابی این قطعه باشد. لرزش قسمت هایی از سیستم تعلیق و انتقال آن به فرمان خودرو حتی در هنگام رانندگی در یک مسیر صاف نیز نشانه خرابی بوش طبق هاست. کاهش تعادل خودرو در حین حرکت به خصوص در پیچ ها نیز نشان دهنده خرابی بوش طبق یا سیبک هاست. در واقع اگر بوش طبق نتواند میل تعادل خودرو که وظیفه حفظ تعادل خودرو را بر عهده دارد، را به درستی به سیستم تعلیق متصل کند، تعادل خودرو در هنگام رانندگی با مشکل مواجه خواهد شد.

 

  • 1401/09/12
  • 19