بلبرینگ ها

بلبرینگ (به انگلیسی: Ball bearing)

 بلبرینگ ها از خانواده یاتاقان‌ها هستند که کاربرد وسیعی در صنعت و به طور خاص خودرو دارند. کلمه ی بلبرینگ از دو بخش ball به معنی گوی و bearing به معنای تحمل کردن تشکیل شده است. اساس کار بلبرینگ ها بر این است که اصطکاک میان سطوح را تا حدود زیادی کاهش داده و مانع از سایش سطوح روی یکدیگر شوند.

 

- بلبرینگ شیار عمیق Deep groove ball bearing

در این نوع بلبرینگ‌ها یک شیار عمیق دایره‌ای یا شعاعی برابر با شعاع ساچمه وجود دارد. به خاطر وجود همین شیار و ایجاد سطح تماس بالا بین ساچمه‌ها و رینگ‌ها، توانایی تحمل بارهای شعاعی و محوری را در هر دوجهت دارند. طراحی ساده، تفکیک‌ناپذیری و کارکرد مناسب در سرعت‌های بالا از خصوصیت این نوع بلبرینگ ها هستند. بلبرینگ‌ های شیار عمیق را می توان بصورت زیر تقسیم بندی کرد:

الف-بلبرینگ شیار عمیق یک ردیفه Single row deep groove ball bearings

ب- بلبرینگ شیار عمیق یکردیفه با اسلات‌های پر کننده Single row deep groove ball bearings with filling slots

ج- بلبرینگ شیار عمیق استنلس استیل Stainless stee deep groove ball bearings

د- بلبرینگ شیار عمیق دو ردیفه Double row deep groove ball bearings

بلبرینگ‌ها می‌توانند هم بارهای شعاعی و هم بارهای محوری را تحمل کنند و معمولاً در هر جا مطابق وزن، سرعت دور زدن و یا حساسیت‌ های تخصصی بار و محل نصب متغیر بوده و از انواع مختلف خانواده (خیلی بزرگ) بلبرینگها استفاده می‌گردد. در یک بلبرینگ بار از لایه ی خارجی به گوی یا ساچمه های میانی بلبرینگ اعمال می شود و از آنجا فشار به لایه ی داخلی منتقل می گردد. با توجه به کروی بودن گوی ها در بیشتر موارد استفاده ساده، نقطه تماسشان با لایه های درونی و بیرونی بسیار کوچک، دقیق و حساس خواهد بود، در نتیجه می‌توانند بسیار نرم حرکت کنند؛ از سوی دیگر با توجه به کوچک بودن محل تماس، اگر فشار بیش از حدی به گوی‌ها وارد شود می‌تواند موجب تغییرشکل یا خردشدن آن‌ها گردد، در اینگونه موارد می‌توان از بلبرینگ‌های غلطکی یا بلبرینگ‌های غلطکی مخروطی‌شکل استفاده کرد. گونه ی خاصی از بلبرینگ‌ها، بلبرینگ‌های محوری (یا کف گرد) نام دارند که برای سرعت‌های پایین در نظر گرفته شده‌اند و می‌توانند بارهای محوری شدید را تحمل کنند.

 

- بیرینگ‌های تماس زوایه ای (Angular contact)

سطوح غلتش در رینگ داخلی و خارجی بلبرینگ های تماس زاویه اي نسبت به یكدیگر در جهت محور بلبرینگ جابجا شده اند. بنابراین این بلبرینگ ها براي تحمل بار تركیبی ، بار محوري و شعاعي همزمان طراحي شده اند. ظرفیت حمل بار محوری بلبرینگ های تماس زاویه اي با افزایش زاویه تماس، افزایش مي یابد. زاویه تماس، زاویه بین خط ارتباط دهنده نقاط تماس ساچمه ها با سطوح غلتش در صفحه شعاعی (مسیر انتقال بار از یک سطح غلتش به سطح دیگر) و خط عمود بر محور بیرینگ است. نوع دوردیفه این بلبرینگ هم وجود دارد.

فرق رولبرینگ و بلبرینگ

تفاوت اصلی رولبرینگ و بلبرینگ در مقاومت آنها در برابر انواع بارهای وارده است. بطور کلی بار وارده بر انواع رولبرینگ ها و بلبرینگ ها به دو صورت شعاعی (radial) و محوری (thrust) می باشد و بسته به موقعیت و شرایطی که بلبرینگ مورد استفاده قرار می گیرد یکی از این دو بار ویا هردو بار بر آن وارد می شوند.در مواقعی که فشار از نوع شعاعی باشد، می توان از رولبرینگ ها استفاده کرد، زیرا رولبرینگ ها در برابر این نوع بارها بسیار مقاوم اند و درصورتی که هردو بار شعاعی و محوری وارد شود، از بلبرینگ ها می توان استفاده کرد.درواقع بلبرینگ ها گونه‌ای از یاتاقان‌ها هستند که می‌توانند هم بارهای شعاعی و هم بارهای محوری را تحمل کنند و معمولاً در جاهایی به کار می‌روند که بار به ‌نسبت کوچک باشد. اما در رولبرینگ ها سطح تماس ساچمه با سطوح، به صورت یک خط می باشد وبه همین دلیل این نوع بلبرینگ ها قادر خواهند بود فشار بسیار زیادی از نوع شعاعی را تحمل کنند ولی قادر به تحمل کردن فشار زیاد از نوع محوری نمی باشند.


یاتاقان کف‌گرد یا یاتاقان محوری (Thrust Bearing)

این بلبرینگ ها فقط بارهای محوری را تحمل می کنند. رینگهای نصب شده بر روی شفت، واشرهای شفت نامیده می شوند و آنهایی که روی  هوزینگ نصب می شوند، واشر هوزینگ نامیده می شوند.

بلبرینگ های کف گرد در دو نوع یک طرفه که فقط بارهای محوری را می توانند در یک جهت تحمل کنند و نوع دو طرفه که بارهای محوری را در دوجهت تحمل می کنند تولید می شود. این نوع بلبرینگ ها برای سرعت های چرخشی بالا مناسب نیستند چرا که روغن آن توسط نیروی گریز از مرکزبه بیرون ریخته می شود.

بلبرینگ های کف گرد یک طرفه دارای یک واشر شفت، یک واشر نشیمنگاه و مجموعه قفسه و ساچمه ها می باشند. این بلبرینگ ها تفکیک پذیر بوده و واشرها را می توان مستقل از مجموعه ساچمه ها نصب کرد.

  • 1401/08/21
  • 27